14 januari 2019

De banenmarkt 2019

De banenmarkt 2019

De banenmarkt wordt de laatste jaren meer en meer gedomineerd door de werkzoekenden. Wat betekent dat voor de werkgevers die openstaande vacatures hebben? In plaats van dat zij uit een groot aanbod van topkandidaten kunnen kiezen hebben nu juist de werkzoekenden het voorrecht om te kiezen voor welk bedrijf zij willen werken. Daarom hebben bedrijven het moeilijker om hun vacatures op te vullen.

Nu deze uitdaging voor bedrijven om personeel te vinden doorgaat in 2019 is de vraag wat er vooral speelt bij de werving en selectie. Laten we eens focussen op een paar aandachtspunten en hoe hier succesvol mee om te gaan. Het gaat vooral om gebruik te maken van de door werkzoekenden gestuurde markt in het voordeel van de bedrijven.

Het proces van werving en selectie duurt te lang: beter stroomlijnen kan helpen

Sommige bedrijven vinden het misschien helemaal niet moeilijk om personeel te vinden; toch kan het flink tegenvallen als het aan komt op de sollicitatieprocedure. Als deze te lang duurt verdwijnen kandidaten simpelweg, omdat ze het te lang vinden duren eer ze de baan krijgen.

De sollicitatieprocedure zou transparant en snel moeten zijn om de kandidaten betrokken te houden in het proces. Om de procedure te stroomlijnen moet een bedrijf een plan hebben, een duidelijke taakomschrijving (inclusief de vereiste kennis, kunde en vaardigheden). Daarnaast moeten de voor iedere vacature de verantwoordelijkheden heel duidelijk zijn. Ook kan een gedigitaliseerde sollicitatieprocedure tijdwinst opleveren en de kandidaten in beweging houden.

Een gedigitaliseerd sollicitatieformulier kan online worden ingevuld en de kandidaat kan rechtstreeks doorklikken naar de vaardighedentest. Op die manier krijgen kandidaten het gevoel dat ze stappen zetten in de sollicitatieprocedure en worden vervelende taken geautomatiseerd. Zo wordt de sollicitatieprocedure voor zowel de werkgever als de werkzoekende gestroomlijnd.

Omdat het werven van personeel ook in 2019 nog een hele uitdaging zal zijn, kunnen bedrijven hun werkgeversmerk verbeteren door gerichte vacature advertenties te plaatsen en hun sollicitatieprocedure te stroomlijnen. Deze aanpak kan ervoor zorgen dat de door de werkzoekenden gedomineerde markt in het voordeel van de bedrijven kan uitpakken in hun zoektocht naar de beste mensen om hun vacatures op te vullen.

Het opzetten en onderhouden van een werkgeversmerk

Social media platformen blijven groeien en review sites worden steeds populairder. Dit raakt de werkgevers rechtstreeks omdat deze ontwikkeling werknemers de mogelijkheid geeft om hun werkgevers te beoordelen.

Bedrijven zouden deze sites moeten volgen om erachter te komen hoe hun werknemers over hun werkgever denken. Bovendien is het ook een uitstekende manier om meer te weten te komen over je reputatie als werkgever.

Geen enkel bedrijf wil negatieve reviews, toch kunnen deze juist gebruikt worden om de arbeidsomstandigheden en de bedrijfscultuur te verbeteren en te werken aan een betere relatie met het personeel. Een negatieve reputatie kan hersteld worden – zeker, dit kost tijd en inspanning –  maar met de juiste aanpak en de juiste boodschap kan een bedrijf echt goed gekwalificeerd personeel werven en behouden.

Strijden voor top talent: gerichte werving advertenties

De werkloosheid is laag en de concurrentie voor top talent zal ook in 2019 nog fors zijn. Met een door werkzoekenden gedomineerde markt zal het lastig zijn om de beste kandidaten te krijgen die je nodig hebt. Onderzoek laat zien dat de beste kandidaten al voorzien zijn van werk maar toch zouden ze kunnen switchen als zich een aantrekkelijk aanbod voordoet.

Bij zo’n grote vraag naar personeel is het noodzakelijk om een gerichte boodschap uit te zenden zoals wervingsadvertenties. Dit wordt ook wel werving en selectie marketing genoemd.

Gerichte wervingsadvertenties versterken de positie van een bedrijf door de aandacht te trekken van de juiste kandidaten met de juiste kwalificaties die aan de eisen voldoen om de openstaande vacatures op te vullen.