KENNISBANK

Welkom bij een plek waar u alles kunt leren wat u moet weten over het werk in het buitenland.

Investeren in Uitzendkrachten – Waarom is dit een goed idee voor 2018?

work agency2018.05.21
Investeren in Uitzendkrachten – Waarom is dit een goed idee voor 2018?

Uitzendkrachten worden steeds populairder bij veel bedrijven – van kleine tot hele grote en alles wat daartussen zit. Ieder bedrijf, ook de hele kleine, hebben voordeel bij het inhuren van uitzendkrachten.

Waarom maken bedrijven gebruik van uitzendkrachten?

Voorheen maakten bedrijven vooral gebruik van uitzendkrachten bij pieken of in crisistijden. Het was goedkoper en je had geen lange termijnverplichtingen. Als je de uitzendkracht niet langer nodig had deelde je dat simpelweg mee aan het uitzendbureau. Tegenwoordig echter, zijn uitzendkrachten interessant voor bedrijven in alle omstandigheden.

Er zijn verschillende redenen aan te geven waarom je zou kunnen kiezen voor uitzendkrachten. De belangrijkste zijn:

Siezoenswerk: sommige bedrijven hebben het heel druk tijdens bepaalde periodes in het jaar en hebben alleen dan extra mensen nodig. Is de drukke periode eenmaal voorbij dan kunnen ze de rest van het jaar met minder medewerkers toe.

Onvoorziene pieken: bedrijven huren ook uitzendkrachten in wanneer ze onverwacht veel meer werk hebben. Zodra het weer normaliseert hebben ze die extra mensen niet meer nodig – het is vergelijkbaar met seizoenswerk.

Snelle vervanging: soms heeft een bedrijf onverwacht te maken met ziekte, zwangerschapsverlof, vakantie enz. Een uitzendkracht kan dan heel snel inspringen zodat het bedrijf normaal door kan draaien.

Korte termijn verplichtingen: uitzendkrachten worden gewoonlijk voor een betrekkelijk korte tijd ingehuurd, meestal voor een maximaal een jaar, soms korter. Bedrijven zijn alleen voor deze korte termijn verplichting verantwoordelijk en hoeven zich geen zorgen te maken over ontslag van een medewerker na een korte periode.

Zoals u kunt zien zijn dit nog maar een paar redenen waarom het verstandig is om te kiezen voor een uitzendkracht. Laten we nu eens kijken naar de voordelen van het inzetten van uitzendkrachten.

Voordelen van inhuren van uitzendkrachten

Uitzendkrachten kunnen uw bedrijf veel voordelen opleveren. Het aantrekken van nieuwe werknemers is duur, kost veel tijd en leidt andere medewerkers af van hun eigen taken. Het is bovendien niet makkelijk om mensen te vinden die de kennis en vaardigheden bezitten voor de baan. Dat is precies waar een uitzendbureau op in kan spelen met uitzendkrachten.

Hieronder een aantal voordelen van uitzendkrachten:

1) Uitzendkrachten zijn flexibel: uitzendkrachten brengen flexibiliteit in uw bedrijf – voor zowel grote als kleine bedrijven. Soms is het nodig het aantal full-time medewerkers terug te brengen, of heeft u onverwacht voor korte tijd extra mensen nodig, bijvoorbeeld tijdens vakantieperiodes. Met uitzendkrachten heeft u de flexibiliteit die nodig is binnen de gewone bedrijfscyclus- bij pieken en dalen etc. En niet alleen dat,  uitzendkrachten kunnen ook vervangen bij ziekte en zwangerschapsverlof, ontslag of zelfs alleen op project basis.

2) Vermindering werkdruk: uitzendkrachten kunnen het gat vullen en extra handen bieden als de vaste krachten overbelast zijn of erg onder druk staan. Misschien heeft een klant de deadline van een project wel gewijzigd – en moet u de klus ineens nog sneller afmaken. Het inhuren van uitzendkrachten in dergelijke situaties stelt u in staat de klus toch op tijd klaar te hebben. Dan heeft u een tevreden klant en opgeluchte werknemers.

3) Speciale kwalificaties en vaardigheden: zijn er speciale kwalificaties vereist voor een korte termijn klus maar heeft u niemand met de juiste kennis en ervaring? Overweeg dan eens een uitzendkracht. Een uitzendkracht die over de benodigde kwalificaties en vaardigheden beschikt zal uw bedrijf geld en tijd besparen omdat u niet iemand intern hoeft op te leiden en ook niet iemand nieuw aan hoeft te nemen. Er zijn veel uitzendkachten die de benodigde kennis en vaardigheden al hebben.

4) Opdoen van nieuwe vaardigheden: uitzendkrachten kunnen eventueel hun vaardigheden overbrengen op uw huidige team. Dit is nog een manier om tijd en geld te besparen – u hoeft niet apart te investeren in opleiding en uw personeel leert direct in de praktijk.

5) Frisse ideeën en benaderingen: uitzendkrachten kunnen frisse ideeën en andere inzichten meenemen in uw bedrijfsproces. Bijvoorbeeld bij het oplossen van problemen – misschien zit u in een impasse en komt u even niet verder met een project. Een uitzendkracht zou zomaar kunnen zien wat de oorzaak is van het probleem. Uw bedrijf kan het probleem snel oplossen en het project kan verder. Dit is ook een manier waarop nieuwe uitzendkrachten een positieve invloed kunnen hebben op  uw bedrijf.

6) Bezuiniging: als u een uitzendkracht inhuurt van een uitzendbureau is het uitzendbureau verantwoordelijk voor de werving en selectie, vaardigheidstesten, inlenen, loonbelasting, werkloosheid, verzekeringen en uitkeringen. Uw bedrijf betaalt alleen het tarief van het uitzendbureau. U bent geen tijd of geld kwijt aan het wervingsproces en u bent niet verantwoordelijk voor de salarissen van de uitzendkrachten en alles wat daarbij komt kijken.

7) Lange termijn oplossingen: het is moeilijk om de juiste mensen te vinden die geschikt zijn voor het werk en die ook nog eens goed passen binnen het bedrijf. Een mismatch kan u geld kosten. Uitzendkrachten kunnen u de kans bieden om tijdelijk hun expertise te ervaren om te kijken of het een goede match is. Zo niet dan kunt u om een andere uitzendkracht vragen om te kijken of dat beter gaat. U zit er niet aan vast. Maar als het wel goed uitwerkt heeft u misschien wel uw nieuwe vaste fulltime medewerker gevonden.

8) Nieuwe contacten: als een uitzendkracht een goede ervaring heeft binnen uw bedrijf zal deze geneigd zijn dit te delen met mensen uit zijn of haar netwerk. Dit is goed voor uw reputatie en helpt bekendheid te geven aan uw bedrijf. En niet alleen dat, maar door hun ervaring te delen met collega’s en anderen kan een uitzendkracht ervoor zorgen dat er nieuwe verkopers, klanten en andere potentiële partners uw kant op komen.

Dit zijn enkele voordelen van het werken met uitzendkrachten. Laten we nu eens kijken naar een paar nadelen die soms ook kleven aan het werken met uitzendkrachten.

Nadelen van het werken met uitzendkrachten

Er zijn ook een paar nadelen aan werken met uitzendkrachten waar misschien rekening mee gehouden moet worden:

1) Kans op inzetten van training: hoewel uitzendkrachten gewoonlijk over de geschikte papieren bezitten is het soms toch nodig om ze op te leiden. Dit kost tijd en kan ook kosten met zich mee brengen.

2) Niet betrokken medewerker: als een uitzendkracht weet dat hij of zij toch maar voor korte tijd aan het werk is kan het soms zijn dat hij/zij zich niet volledig inzet voor het werk. Ze kunnen niet helemaal betrouwbaar zijn, of minder gemotiveerd of leveren onvoldoende goed werk af.

Dit zijn een paar voorbeelden waar u rekening mee moet houden als u overweegt een uitzendkracht aan te nemen. In de meeste gevallen echter, als u een goed uitzendbureau inschakelt en daar een goede relatie mee opbouwt, hoeft u zich over deze zaken geen zorgen over te maken. Mocht u toch te maken krijgen met een uitzendkracht die ongeschikt blijkt te zijn dan kunt u gewoon bij het uitzendbureau om een vervanger vragen. Dat is hun werk – zij willen tenslotte ook een tevreden klant.

Zoals u kunt zien zijn er genoeg redenen om wel te kiezen voor uitzendkrachten binnen uw bedrijf. Ze kunnen u veel voordeel opleveren omdat ze kennis en vaardigheden meenemen, de werkdruk kunnen verminderen en nieuwe inzichten kunnen geven voor uw bedrijf. Uw bedrijf kan daarnaast de werving en selectie overlaten aan het uitzendbureau – het zal u uiteindelijk geld besparen.

 

 

Snel contact

Bent u werkgever en bent u op zoek naar werknemers? Wilt u vragen over samenwerking? Neem dan contact met ons op!

Newsletter

Meld u aan voor de nieuwsbrief en wees als eerste op de hoogte van nieuwigheden bij Contrain.


* Door voor de nieuwsbrief aan te melden geef ik mijn toestemming voor het verwerken van mijn persoonsgegevens voor marketingdoeleinden.

Onze klanten