KENNISBANK

Welkom bij een plek waar u alles kunt leren wat u moet weten over het werk in het buitenland.

De voordelen van werken met een uitzendbureau in de logistiek

logistiek2018.04.18
De voordelen van werken met een uitzendbureau in de logistiek

Het is tegenwoordig niet gemakkelijk om personeel te krijgen en te houden in de logistiek zoals magazijnmedewerkers, heftruckchauffeurs, inpakkers, enz. Er is veel vraag naar mensen in de logistiek op alle niveaus maar vooral voor de lager ingeschaalde banen is het extra lastig.

Huidige en toekomstige ontwikkelingen in logistieke functies

Door de toegenomen vraag is het voor magazijnen, loodsen en op- en overslag bedrijven nog moeilijker om personeel aan te trekken en te behouden. De huidige ontwikkelingen laten zien wat bedrijven de komende tijd allemaal uit de kast zullen moeten halen om aan personeel te komen. Omdat er zoveel vraag is wordt er meer salaris geboden en bedenken bedrijven van alles om personeel bij hun concurrenten over te halen om voor hen te komen werken. Werven en behouden van personeel is een kostbare nachtmerrie geworden voor iedere HR afdeling.

Volgens Supplychaindive verwacht men dat de logistieke dienstensector de komende 6 jaar jaarlijks met 6 % groeit. Dit betekent dat de vraag naar logistiek medewerkers groter dan ooit zal worden. Het zal in de toekomst dus een nog grotere uitdaging worden om personeel te vinden en te behouden.

Waarom is het zo moeilijk om logistiek medewerkers in te huren en te behouden?

Welke struikelblokken zijn er voor de logistiek op het gebied van vinden en behouden van personeel?

Hieronder volgen enkele struikelblokken waar het gaat om het vinden en behouden van personeel voor uw logistiek bedrijf

  • Werken met de handen: magazijnwerk is zware fysieke arbeid en moeilijk te promoten om mensen mee aan te trekken.
  • Concentratie van banen: logistieke banen zijn vaak te vinden in grotere steden die de knooppunten vormen in de gehele logistieke keten. Met zoveel logistieke bedrijven die allemaal geconcentreerd zijn binnen deze knooppunten stuit men vaak op een gebrek aan beschikbaar personeel zodat men wel hogere salarissen en meer voordelen moet bieden aan potentiële arbeidskrachten dan de concurrent.
  • Lage lonen: magazijnmedewerkers hebben vaak een laag salaris. Dus als men de kans krijgt zal men daar gaan werken waar het salaris het beste is.
  • Seizoenswerk: vaak is de vraag naar magazijnmedewerkers in bepaalde periodes van het jaar hoger, bijvoorbeeld tijdens feestdagen. Dan moet u, naast uw gebruikelijke wervingsactiviteiten doordat personeel stopt of ontslagen wordt, ook tijd en geld steken in het in dienst te nemen van extra personeel.
  • Betrouwbare en veiligheids-bewuste werknemers zijn moeilijk te vinden: dit is een probleem, zeker bij seizoenswerk. Het is een tijdrovende klus om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen.
  • Hoog verloop: zwaar werk, niet al te beste werkomgeving en lage lonen leiden tot een groter verloop van personeel zodat u min of meer continue tijd en geld spendeert aan vervanging. Dit is uiteindelijk heel kostbaar zeker indien een nieuwkomer toch niet geschikt blijkt te zijn en u weer opnieuw moet gaan zoeken.

Dit leidt allemaal tot een non stop proces van werving en selectie van de beste kandidaten om uw openstaande vacatures te kunnen vervullen. Wat kost het verloop van arbeidskrachten gemiddeld en welk effect heeft dit op uw bedrijf?

Naast bovengenoemde uitdagingen wordt uw bedrijf ook geconfronteerd met aanzienlijke kosten die gepaard gaan met vervanging van een medewerker. Volgens Kane is Able kost vervanging van een logistiek medewerker ongeveer $7,000 per werknemer, dat is ongeveer 25% van het gemiddelde salaris van een logistiek medewerker die $ 28,000 verdient op jaarbasis. Volgens Kane is dit slechts het topje van de ijsberg. De werkelijke kosten zouden wel eens kunnen oplopen tot ongeveer 150% van een gemiddeld salaris van een logistiek medewerker.

Maar wat zijn dan die kosten bij vervanging van een medewerker?

  • Productiviteitsverlies: als de vacature niet vervuld wordt en/of u moet andere mensen inwerken om het werk over te nemen tot u iemand anders heeft gevonden.
  • Wervingskosten: bijkomende kosten zoals het plaatsen van de advertentie van de vacature, sollicitatiegesprekken, het screenen van potentiële kandidaten, referenties checken enz.
  • Kosten bij in dienst nemen en inwerken van nieuwe medewerker: inclusief trainingen, werkkleding e.d.

 Hoe om te gaan met deze uitdagingen om logistiek medewerkers aan te trekken en te behouden?

Hier kunnen uitzendbureaus uitkomst bieden.

Waarom een uitzendbureau inschakelen?

Er zijn diverse voordelen aan werken met een uitzendbureau om medewerkers aan te trekken voor uw logistieke bedrijf.

1) Uitzendbureaus schelen een hoop tijd: een uitzendbureau houdt zich vooral bezig met het vinden van de juiste mensen om de openstaande vacatures van uw bedrijf te vervullen. Uitzendbureaus regelen het hele werving- en selectie proces – van het selecteren van sollicitatiebrieven en cv’s tot het houden van sollicitatiegesprekken en alles wat daar verder bij komt kijken.

2) Het vinden van de juiste kandidaten: uitzendbureaus focussen zich niet alleen op het opvullen van de openstaande vacatures – ze doen hun best om de juiste medewerker op de juiste plek te krijgen. Uw uitzendbureau zal u leren kennen en ook de eisen die bij de vacature passen. Zij zullen zich niet alleen inzetten om de juiste medewerker op de juiste plek te krijgen maar ze zullen ook kijken of de persoon in kwestie bij uw organisatie past. U kunt erop vertrouwen dat dat de kandidaten eerst door een strenge selectie gaan alvorens u met hen in gesprek zult gaan. Uitzendbureaus checken ook de opgegeven referenties en meer van dat soort zaken. Alleen de beste kandidaten zullen aan u worden voorgesteld.

3) Vervanging is snel geregeld: uitzendbureaus hebben over het algemeen een bestand met gescreende kandidaten waar ze uit kunnen selecteren. Dit maakt het mogelijk om op korte termijn vervanging te regelen.

4) Uitzendbureaus bieden soms een garantietermijn: veel uitzendbureaus bieden een garantietermijn. Indien blijkt dat de uitzendkracht niet bevalt zal het uitzendbureau kosteloos vervanging regelen. De sleutel hier is dat de garantietermijn eigenlijk kan worden gezien als een proeftijd. Als een medewerker niet bevalt tijdens deze proefperiode, laat u dit dan weten aan uw uitzendbureau – hiermee bespaart u geld. En niet alleen dat, zowel het uitzendbureau als u zullen leren van deze ervaring en nog beter aanvoelen waar scherper op gelet moet worden bij het selecteren van een nieuwe kandidaat.

5) Gemakkelijk vast en/of tijdelijk personeel inzetten: uitzendbureaus kunnen zowel tijdelijk personeel voor u regelen als ook seizoen werkers. Zoals omschreven in punt 3. hebben uitzendbureaus over het algemeen een ruim bestand van zorgvuldig geselecteerd beschikbaar personeel, met zowel mensen die op zoek zijn naar vast werk als ook mensen die op zoek zijn naar tijdelijk (seizoens-) werk. Hierdoor kan snel geschikt personeel worden ingezet en indien nodig, ook voor seizoenswerk.

Samengevat

Zoals u kunt zien zitten er diverse voordelen aan het inhuren van een uitzendbureau om u te helpen aan personeel voor uw logistieke bedrijf. Een uitzendbureau kan u veel tijd en geld besparen , u helpen de juiste kandidaten te vinden en zelfs een onverwacht tijdelijk personeelstekort snel op te vullen.

Er is veel vraag naar logistiek medewerkers en deze zal de komende jaren alleen nog maar verder toenemen. Het vinden van de juiste kandidaten voor uw openstaande vacatures zal alleen maar meer tijd in beslag nemen en tot hogere kosten leiden en capaciteitsverlies. U kunt dit voorkomen door met een uitzendbureau in zee te gaan om snel de juiste mensen te vinden om uw openstaande logistieke vacatures op te kunnen vullen.

Snel contact

Bent u werkgever en bent u op zoek naar werknemers? Wilt u vragen over samenwerking? Neem dan contact met ons op!

Newsletter

Meld u aan voor de nieuwsbrief en wees als eerste op de hoogte van nieuwigheden bij Contrain.


* Door voor de nieuwsbrief aan te melden geef ik mijn toestemming voor het verwerken van mijn persoonsgegevens voor marketingdoeleinden.

Onze klanten