30 mei 2018|Biznes

5 Tips voor een sterk werkgeversimago

5 Tips voor een sterk werkgeversimago

Grote en kleine bedrijven vertrouwen op hun handelsmerk en reputatie om hun marktaandeel e vergroten. Maar realiseert u zich wel dat het werkgeversimago van een bedrijf ook belangrijk is?

Volgens een studie door Glassdoor kiest 69% van de mensen die een baan zoeken vaker voor een bedrijf dat een goed werkgeversimago uitstraalt: reageren op reviews, regelmatig zijn profile update, berichten plaatst over de bedrijfscultuur en arbeidsomstandigheden, etc. Dit betekent dat uw werkgeversimago net zo belangrijk is als uw merkimago. Hoe komt dat? Dat komt omdat een bedrijf met een uitstekend werkgeversimago meer kans heeft om getalenteerde medewerkers aan te trekken; en niet alleen dat, de kans dat u deze medewerkers behoudt is ook groter.

Dus, wat kunt u doen om uw werkgeversimago te verbeteren? Laten we eens gaan kijken.

Tips om uw werkgeversimago te verbeteren

1) Uw werkgeversimago kennen en begrijpen: Dus hoe is uw werkgeversimago? Als u een topfunctie heeft of in de HR werkt kunt u waarschijnlijk alle cijfers en feiten van het bedrijf zo oplepelen. Maar hoe zit het met het werkgeversimago? Werkgeversimago gaat hand in hand met communicatiebeleid: u zult feiten moeten verzamelen over waar uw bedrijf voor staat, toekomstige doelen stellen (zoals groei etc.) uw bedrijfscultuur, etc. Dit kost tijd. Als u al deze informatie eenmaal op een rijtje hebt gezet kunt u dit op de juiste manier te verwerken. U zult in staat zijn om te zien waar uw bedrijf in vergelijking met uw concurrenten staat en in kaart kunnen brengen op welk gebied uw bedrijf zich wellicht zou kunnen verbeteren.

2) Bepaal uw boodschap: Als u alle informatie rondom uw bedrijfswaarden, doelen, etc. heeft verzameld is het tijd om uw boodschap te verfijnen. Bedenk een authentieke boodschap, op een wijze die past bij uw handelsmerk. Hiermee laat u niet alleen aan uw medewerkers maar ook aan toekomstige sollicitanten zien wat ze kunnen verwachten. Hou uw boodschap eenduidig op alle media- van social media, tot in brochures, website, videoboodschappen en advertenties, etc. Dit helpt uw werkgeversimago te versterken.

3) Luister naar uw medewerkers: Weet u wat er leeft bij uw medewerkers? Wat waarderen ze van uw bedrijf? Wat vraagt aandacht? U kunt dit te weten komen door het inzetten van personeelsvragenlijsten – dit geeft een goed beeld van wat er leeft bij de werknemers, etc. Het is wijs om ook open vragen te gebruiken – dit biedt de mogelijkheid aan uw medewerkers om uit te leggen wat hen bezig houdt. U kunt ook Glassdoor gebruiken. Deze site geeft de werknemers de mogelijkheid om reviews en commentaar te geven over het bedrijf waar ze voor werken. Reviews kunt u onder meer ook vinden op Facebook, LinkedIn, Twitter en Indeed.

4) Maak gebruik van Social Media: Door gebruik te maken van social media kunt u zowel intern als extern uw bedrijfsboodschap en werkgeversimago gestalte geven. Maak het overzichtelijk op speciale pagina’s op uw website (bijv. uw bedrijfsblog, carrière-pagina’s, etc). Social media is een geweldige manier om betrokken te blijven, uw werkgeversimago uit te dragen en aandacht te vragen voor speciale acties (zoals bijvoorbeeld sollicitanten aantrekken voor een bepaalde vacature, etc.).

5) Vergeet uw blog niet: Zorg voor een aantrekkelijke inhoud, in overeenstemming met de boodschap en identiteit van uw bedrijf. Zorg voor een nuttige, relevante en leerzame inhoud en u zult zien dat het aantal bloglezers groeit. U kunt allerlei nieuwtjes en updates over uw bedrijf en uw bedrijfscultuur posten. En onthoudt dat alles dat u plaatst gedeeld kan worden op de sociale mediakanalen die u gebruikt. De blogartikelen kunnen weer gebruikt worden voor de nieuwsbrieven of als gast artikelen op andere sites enz. Zorg dat uw blog het werk doet om zo uw werkgeversimago te verbeteren.

Nog meer ideeën voor uw werkgeversimago strategie

Nu u voor een werkgeversimago strategie hebt gekozen en ermee bent begonnen komt u er misschien achter dat u nog andere methoden nodig heeft om uw strategische doelen te bereiken. Hier volgen enkele aanvullende ideeën die u kunt gebruiken om uw bedrijfs- / werkgeversimago te verbeteren en te promoten:

Maak gebruik van carrièreperspectief en training:  dit kan u helpen om top talent te behouden. Door uw medewerkers kansen te bieden om beter te worden in hun werk of zelfs promotie te maken, is de kans groter dat ze willen blijven in plaats van te vertrekken voor een nieuwe baan bij een concurrent.

Zorg dat uw bedrijf opvalt: dit kunt u doen door te laten zien wat u te bieden heeft op het gebied van werknemersvoordelen, werkomgeving, bedrijfscultuur enz. Uw bedrijf valt op in de massa door de meerwaarde die u uw (nieuwe) medewerkers biedt.

Erkenning voor de medewerker: bedenk manieren om uw medewerkers de erkenning te geven voor hun goede werk en laat hen zien hoe waardevol ze zijn voor het bedrijf. Op die manier zijn uw medewerkers op zichzelf al een promotiekanaal (door anderen aan te moedigen om  voor uw bedrijf te komen werken) maar zij zorgen ook voor positieve bedrijfsreviews die nieuwe kandidaten kunnen aantrekken.

Beoordeel uw inspanningen: hoe weet u nu of uw werkgeversimago-strategie werkt? Nogmaals, check de sites waarop uw medewerkers wellicht reviews achterlaten over het bedrijf. Blijf onderzoek doen d.m.v. vragenlijsten om te zien of de respons verbetert. En vergeet niet de social media gegevens te checken en bekijk of uw bedrijfsreputatie zo goed is als u zou willen. Met deze activiteiten kunt u naar behoefte uw werkgeversimago-strategie verder aanpassen.

Zoals u kunt zien, vergt het heel wat werk om een ander te organiseren maar werkgeversimago-strategie is een belangrijk instrument om goede werknemers aan te trekken en te behouden. Heeft u eenmaal uw strategie bepaald, hou u hier dan aan vast en blijf strategische stappen zetten aan de hand van de tussentijdse bevindingen met betrekking tot uw werkgeversimago. U zult zien dat deze inspanningen op de lange termijn lonen en leiden tot betere en tevreden medewerkers.